„Grace“, un spectacol despre decadență și libertate excesivă – A șasea zi

În contextul tematic al festivalului REFLEX4, acela de a ne descoperi pe noi înșine în raport cu lumea în care trăim și cu universul creator, complexitatea individuală, o sursă inepuizabilă de fațete și forme existențiale, a fost privită și expusă din diferite perspective.

Neașteptată și poate chiar șocantă a fost perspectiva din care artiștii Trupei Hodworks din Ungaria au ales să abordeze ființa umană, care este deopotrivă lumină și întuneric. După o expunere ușor năucitoare a temerilor și angoaselor care îi domină, într-un limbaj plin de un umor savuros, actorii s-au dezlănțuit într-un dans cu mișcări abstracte, ciudate, haotice, împinse mult către extrem. Nevoia de libertate a indivizilor, de eliberare a tensiunilor lăuntrice în vederea recuperării sinelui rătăcit, este subliniată în „Grace“ prin elemente coregrafice care sugerează decadența, drumul superficial către această râvnită eliberare.

Corelate cu zbuciumul interior, mișcările haotice ale trupurilor goale care se lansează într-un joc aproape de neoprit al sexualității lipsite de constrângeri transferă totul în afară, punând accentul pe plăcerea carnală, pe porniri sexuale perverse, pe partea superficială și tenebroasă a ființei umane care se afirmă necontrolat cu un firesc care uimește. Trecând peste barierele impuse de norme sociale și pudoare, creatorii și interpreții spectacolului mută lumina reflectoarelor către acea zonă care există poate în fiecare dintre noi, dar pe care o inhibăm și refuzăm să o recunoaștem. Însă, neavând structura interioară a sfinților, oamenii ar trebui să accepte mai ușor că sunt și sexualitate, și decadență, și păcat, nu doar sensibilitate, lumină și iubire, și că, uneori, comportamentul excesiv poate fi o cale adecvată către regăsirea de sine.

Mirela CARA