După Móricz Zsigmond

Rubedeniile

Teatrul Maghiar de Stat Cluj / Cluj Napoca / RO

După Móricz Zsigmond:

Rubedeniile

Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Regia: Bocsárdi László

 

 

”Batjocura provoacă răni. Indiferent dacă suntem batjocoriți sau dacă ne batjocorim noi înșine. Ce înseamnă să primești o promovare? Suntem promovați datorită meritelor noastre sau pentru că suntem utili cuiva, undeva? Când suntem promovați, deseori cădem. Căderea ne provoacă o rană. Unii oameni rămân în picioare. Pe ei îi invidiem. Batjocura este adesea invidie. Când suntem batjocoriți, reacționăm. Suntem confuzi și cădem.

 

Panama. Cât de ușor este să dărâmi o țară, mai degrabă decât să o clădești. Endre Ady, scriind despre o anume țară în 1899, spune că »pe harta viitoare a acelei țări va exista o pată albă în locul ei, cu inscripția: a fost o țară, dar a fost delapidată«. Câte vieți omenești delapidate există într-o țară delapidată? Ce putem face cu viețile noastre delapidate?

 

Ce se întâmplă cu o persoană care se trezește brusc și își dă seama că ceea ce visează este posibil? Ce se întâmplă cu o persoană care este lăsată să creadă că o așteaptă lucruri mărețe? Ce se întâmplă cu o persoană mică ale cărei vise devin delapidate? Ce se întâmplă cu noi atunci când credința noastră poate fi delapidată pentru bani și recunoaștere?

 

Prea multe perioade de tranziție pentru o singură viață. Ideologiile se schimbă, forma lor, definițiile. Limbajul puterii se schimbă odată cu ea. A fost o vreme când, după revoluții, intelectualii obișnuiau să creadă că ei sunt cei care scriu limbajul puterii. Există momente în care intelectualitatea nu vorbește nicio limbă. Limbajul banilor nu mai este o chestiune de putere. Banii vorbesc cu toată lumea și se duc doar la câțiva. Vrem măreție – măcar de-am putea încerca să ne dăm seama ce facem cu zborul și căderea.” (Ágnes Kali, dramaturgul spectacolului)

 

 

BOCSÁRDI LÁSZLÓ

 

László Bocsárdi este unul dintre cei mai importanți creatori ai teatrului românesc şi maghiar, o recunoaştere care se datorează activităţii sale de regizor şi director de teatru. Și-a început cariera de regizor la Gheorgheni, unde, după şase ani de experienţă pe scena teatrului studenţesc, a fondat, în 1984, primul teatru experimental de limbă maghiară din România, sub numele de Figura. În 1995, a devenit directorul artistic al Teatrului Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, pe care apoi, între 2005 și 2022, l-a condus în calitate de manager, iar în prezent este director adjunct al acestei instituţii. Multiplu câștigător al Premiului UNITER, laureat cu Premiul Jászai Mari, deţinător al altor premii naţionale şi internaționale, onorat cu titlul Crucea de cavaler a Ordinului de Merit al Ungariei.

 

 

TEATRUL MAGHIAR DE STAT CLUJ

 

Fondat în 1792, Teatrul Maghiar de Stat Cluj este cea mai veche companie profesionistă maghiară de teatru. În prezent, instituţia funcţionează ca teatru de repertoriu sub auspiciile Ministerului Culturii. Din anul 1990, directorul Companiei este Gábor Tompa, sub conducerea lui instituţia devenind cel mai premiat teatru din România.

 

Teatrul Maghiar de Stat Cluj este o instituție cu rol determinant pentru identitatea culturală a oraşului, cu statut de membru al Uniunii Teatrelor din Europa/UTE din 2008 şi participant activ în cadrul proiectelor coordonate de către Uniune. Producţiile sale se remarcă printr-un un limbaj teatral experimental, conectat la curentele artistice internaţionale, trupa Teatrului fiind considerată drept una dintre cele mai importante din ţară. Repertoriul Teatrului cuprinde, deopotrivă, spectacole după texte clasice şi contemporane ale literaturii maghiare şi universale. Teatrul Maghiar este, de asemenea, organizatorul Festivalului Internaţional bienal de Teatru Interferenţe, care în ultimii ani a devenit și o platformă de prezentare a producţiilor teatrelor membre UTE. Estetica proprie a Teatrului, născută la confluenţa tradiţiei teatrale maghiare şi a şcolii regizorale româneşti, este consolidată prin invitarea unor creatori care asigură continuitatea prospeţimii spirituale a Trupei.

 

Profitând de avantajele unui mediu multicultural, teatrul nu se adresează doar comunităţii locale sau unei singure comunităţi lingvistice: toate producţiile sale beneficiază de supratitrare în limbile română şi engleză. În ultimele trei decenii, spectacolele Teatrului Maghiar din Cluj au fost prezente pe scenele multor ţări, cum ar fi: Anglia, Italia, Spania, Franța, Portugalia, Finlanda, Polonia, Serbia, Slovenia, Slovacia, Republica Cehă, Moldova, Ungaria, Columbia, Coreea de Sud, Japonia și Rusia.

 

 

DISTRIBUŢIA:

Femeie necunoscută – Albert Csilla

Pista – Viola Gábor

Lina – Györgyjakab Enikő

Primarul / Secretar al primarului – Bács Miklós

Kardics – Dimény Áron

Martiny / Mándy Bálint – Farkas Loránd

Albert / Menyhért – Orbán Attila

Funcționarul Casei de Economii – Kiss Tamás

Unchiul Berci – Bíró József

Magdalena – Imre Éva

Mătușa Kati – Varga Csilla

Adél – Kicsid Gizella

Péterfy – Gedő Zsolt

Cetățeni – Bíró Gergő, Fazakas Hunor, Filep Gergő, Tulogdi Botond

Regia: Bocsárdi László

Decorul: Bartha József

Costumele: Cs. Kiss Zsuzsanna

Coregrafia: Bezsán Noémi

Asistent de regie: Dávid Helga

Regia tehnică: Zongor Réka

Dramaturgia: Kali Ágnes

Light design: Bocsárdi László

Consultant lumini: Bányai Tamás

Text adaptat după romanul omonim de către Bocsárdi László, Kali Ágnes

Durata: 3 ore cu o pauză / 14+

limba spectacolului: HU

subtitrare: RO, EN

Premiera: 5 februarie, 2023